Gazdaság,  Hírek

Globális Xbox áremelés a vámhelyzet bizonytalansága miatt

A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentősen megemeli az Xbox konzoljai árait, hivatkozva a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci körülményekre”. A változások országonként eltérnek, de az Egyesült Királyságban az Xbox Series S ára 50 fonttal, 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban még drasztikusabb áremelkedéseket tapasztalhatunk, hiszen a Series X ára 100 és 130 dollár között emelkedett, a modelltől függően. Az áremelés a globális gazdasági bizonytalanság közepette érkezik, melyet az amerikai vámok okoznak; az elemzők szerint ezek várhatóan tovább növelik a fogyasztói árakat. Bár a Microsoft nem mondta ki egyértelműen, hogy a vámok állnak az áremelés hátterében, a költségek növekedése és a piaci helyzet kétségtelenül fontos tényezők.

A Microsoft áremelése nemcsak az Egyesült Államokra, hanem világszerte más országokra is kiterjed. Európában az Xbox Series S ára 80 euróval nőtt, míg Ausztráliában 50 dollárral drágult. Ez a változás jelentős ellentétben áll az iparági trendekkel, hiszen a konzolok megjelenését követően általában az árak csökkenni szoktak. A Microsoft közleménye szerint megértik, hogy ezek a változások kihívást jelentenek a vásárlók számára, és hangsúlyozták, hogy a döntést alapos megfontolás előzte meg a piaci körülmények és a növekvő fejlesztési költségek figyelembevételével.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdió alapítója a BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy az áremelkedés „elkerülhetetlen”, és „a jelenlegi vámzavarok katalizálták”. Szavai szerint a játékosok fognak a legnagyobb mértékben szenvedni, hiszen alig van reményük arra, hogy az árak csökkenni fognak. Gonzalez úgy véli, hogy ez komolyan befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményekkel is járhat. „Valószínűleg ez nem lesz az utolsó áremelés, amivel szembesülünk” – tette hozzá.

Christopher Dring, a The Game Business hírlevél szerzője szintén úgy véli, hogy a vámok „feltétlenül” részei a döntésnek. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor megemlítette, hogy más tényezők is szerepet játszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és a „vállalkozások általános költségeinek növekedése”. „Mindez káoszt teremt egy olyan iparágban, amelyben a növekedés korlátozott” – tette hozzá. A konzolos játékpiac a felhasználók számában az elmúlt 20 évben alig mutatott növekedést, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkedtek. „Bármilyen költségnövekedés, akár egy kis vám is, komoly hatással lehet ezeknek az eszközöknek a nyereségességére” – figyelmeztetett Dring.

A történelmi adatok szerint a konzolok megjelenését követően az árak csökkenni szoktak, de a jelenlegi generáció esetében éppen az ellenkezőjét tapasztalhatjuk. A Sony például a PlayStation 5 digitális kiadását 360 fontra árazták az Egyesült Királyságban, amikor 2020-ban megjelent, de az ár azóta 429,99 fontra nőtt. Eközben a Microsoft jövőbeli Xbox játékaival kapcsolatban is kérdések merültek fel, hiszen a cég bejelentette, hogy 2025-re „néhány új, első féltől származó játékunk” ára 79,99 dollárra emelkedik. Ez ugyanaz az ár, amit a Nintendo a közelgő Mario Kart World játékáért bejelentett, ami aggodalmakat váltott ki a játékosok körében, akik „elérhetetlennek” nevezték azt. A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi meglévő játékaik árának emelését, csak bizonyos új címek esetében. A helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek, így a Microsoft nem tudta megerősíteni, hogy tervezik-e a jövőbeli játékok áremelését az Egyesült Királyságban.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o